Våra föreställningar spelas på turné i hela landet och även utanför Sveriges gränser. Under varje produktion kan du läsa mer om speldatum och biljetter men även hitta arrangörsinformation om hur du bokar oss till föreningen, skolan eller teatern.

Nu planerar vi för den nya produktion som ska läggas till vår repertoar. Den föreställningen beräknas få premiär under hösten 2018. Kolla in vår blogg för aktuella händelser på Arin Teaterproduktion och följ oss gärna på sociala medier för uppdaterade nyheter där du även kan följa varje föreställning separat. Om du undrar något så går det så klart utmärkt att höra av sig till oss via någon av alla kanaler så svarar vi så fort vi kan.

”Från alla håll ljöd skottlossning
men ingen lät sig störas
man hörde Beethoven i Stalingrad”

Beethoven i Stalingrad är ett musikdramatiskt verk baserat på 12 brev skrivna av tyska soldater julen 1942. Breven skickades hem med den sista leveransen tillbaka till Tyskland innan den 6:e armén var helt omringade av ryssarna. Dessa unika texter ger oss en glimt av ett av de värsta krigen i mänsklighetens historia, förmedlade med ett ytterst personligt tilltal. Alla soldaterna är väl medvetna om den prekära situationen de befinner sig i men de väljer att att möta den på helt olika vis. I breven förmedlas tankar och känslor färgade av vrede, längtan och förtvivlan men också av kärlek, förtroende och hopp.

Breven interfolieras genom hela föreställningen med delar av Beethovens Appassionata. Musiken dekonstrueras och framförs live av den klassiskt skolade violinsten Ian Peaston med hjälp av en dator och på elektriskt fiol.

Föreställningen hade premiär på Edinburgh Festival Fringe 2015 där den spelades för utsålda hus.

Ljudbild ur föreställningen

Pressröster
“The performance is mesmerising: there’s a compelling intimacy and a visceral emotional intensity to these attempts to give voice to experiences almost too big for words.”
★★★★ Midlands What’s On

“The musical accompaniment deserves a special mention, as it serves as both background thematic texture and diagetic music in a stunning moment of virtuosic humanity.”
★★★★ British Theater Guide

“…powerful, haunting and occasionally shattering solo theatre piece.”
Highly recommended by FringeReview

“The themes of the letters are universal, and that’s exactly what makes this piece of theatre so powerful.”
★★★★ BroadwayBaby

“The play hits you emotionally and makes you think about big questions of belief, survival, suffering and love.”
Counter Culture

Sell-out laurel, Beethoven in Stalingrad

Produktionsfakta
Text: Autentiska brev av tyska soldater
Översättning: Magnus von Platen
Bearbetning: Jesper Arin
Musik: Utdrag ur Piano Sonata No. 23, Appassionata av Ludwig van Beethoven
Arrangemang: Ian Peaston
Art design: Anna Sigurdsdotter
Fiol: Ian Peaston
Skådespelare/Regi: Jesper Arin
Föreställningens längd: ca 60 minuter

Arrangörsinformation
Spelyta: Djup 4 m, Bredd 5 m, Höjd 3 m
El: 10A
Mörkläggning: Ja
Byggtid/Rivtid: 1,5 timme/45 min
Pris: 14 500kr (Följande föreställning 8500kr)
Tillkommer: Resa, Logi och Traktamente

”Man måste slåss mot djävulskapet.
Man kan inte säga 
att man ska göra det någon annan gång
eller någon annanstans”

Eriks vardag är fylld av våld, slagen av sin far och gängledare i skolan. Men när några av medlemmarna blir tagna på bar gärning för stöld blir ledaren relegerad och möjligheten till ett nytt liv öppnar sig. Erik skickas iväg till internatskolan Stjärnsberg fast besluten att lämna våldet bakom sig.

På Stjärnsberg blir han bästa vän med den studiebegåvade Pierre. Erik studerar flitigt och försöker bli accepterad på skolan. Men verkligheten vill annorlunda. Skolan styrs genom ”kamratuppfostran” och när Erik vägrar att rätta in sig i ledet börjar de äldre eleverna trakassera Pierre med allt grövre medel. Erik ställs inför för ett ödesdigert val: att tiga still och rädda sig själv eller med alla medel bekämpa ondskan och rädda sin bästa vän.

Ondskan har framförts på Teater Påfågeln i Stockholm och på skolor runt om i Sverige. Den har hyllats unisont av kritikerna på världens största scenkonstfestival Edinburgh Festival Fringe. Föreställningen har även blivit inbjuden till San Fransisco International Arts festival och Kansas International Festival i USA.

Pjäsen bygger på Jan Guillous prisbelönta bestseller.

Kommande föreställningar

22 november Växjö

Och pressen tycker… 
“there’s no excuse for missing this fantastic, haunting tale of coming of age.”
★★★★★ FringeGuru

”This is a masterclass in art of storytelling.”
★★★★★ Broadway Baby

”leaving us uncomfortably pondering the questions it raises and wondering about the evil lurking in all of us.”
★★★★★ Threeweeks Edinburgh

“…this is a remarkable piece of storytelling
that deserves to be seen by as wide an audience as possible.”
★★★★1/2 Bouquets and Brickbrats

”It is a book, already a film but is it a stage play?[…] The answer is yes it is. 
The play brings something new to it all and the fact that it is sold out
 tells me that I am not alone in thinking that.”
Recommended Show by FringeReview

Produktionsfakta
Föreställningen spelas på svenska
Speltid: ca 75 min
Författare: Jan Guillou
Bearbeatning: Benny Haag
Skådespelare/Regi: Jesper Arin
Art design: Anna Sigurdsdotter
Förlag: Colombine

Arrangörsinformation
Spelyta: Djup 3 m, Bredd 3 m, Höjd 3 m
Spelplats: Flexibel
El: 10A
Byggtid/Rivtid: 1 timme/30min
Pris: 9500kr (Följande föreställning 6500kr)
Tillkommer: Resa, Logi och Traktamente
Publik för skolor: 90