Ondskan

”Man måste slåss mot djävulskapet.
Man kan inte säga 
att man ska göra det
någon annan gång eller någon annanstans”

Eriks vardag är fylld av våld, slagen av sin far och gängledare i skolan. Men när några av medlemmarna blir tagna på bar gärning för stöld blir ledaren relegerad och möjligheten till ett nytt liv öppnar sig. Erik skickas iväg till internatskolan Stjärnsberg fast besluten att lämna våldet bakom sig.

På Stjärnsberg blir han bästa vän med den studiebegåvade Pierre. Erik studerar flitigt och försöker bli accepterad på skolan. Men verkligheten vill annorlunda. Skolan styrs genom ”kamratuppfostran” och när Erik vägrar att rätta in sig i ledet börjar de äldre eleverna trakassera Pierre med allt grövre medel. Erik ställs inför för ett ödesdigert val: att tiga still och rädda sig själv eller med alla medel bekämpa ondskan och rädda sin bästa vän.

Ondskan har framförts på Teater Påfågeln i Stockholm och på skolor runt om i Sverige. Den har hyllats unisont av kritikerna på världens största scenkonstfestival Edinburgh Festival Fringe. Föreställningen har även blivit inbjuden till San Fransisco International Arts festival och Kansas International Festival i USA.

Pjäsen bygger på Jan Guillous prisbelönta bestseller.

Och pressen tycker… 

”Trots en strimma ljus på slutet är alla så berörda att applåderna knappt vill komma. De går liksom inte ihop med lidandet vi just har bevittnat. För så stor är teaterns kraft att ens egen puls ökar bara Jesper Arin demonstrerar minsta detalj ur ett slagsmål. Så väl gestaltad, så berörande genomförd, får pjäsen oss att känna och avsky våldets vidrighet ända in i vår egen märg.”
Sundsvalls Tidning

”Ondskan är enastående välspelad. Den är rapp och fördjupad. Variationsrik. Mångbottnad. Den visar hur fascinerande monologens alla subtila uttryck kan vara. Våldet blir begripligt, kanske till och med lockande, och på samma gång djupt obehagligt.”
Arbetarbladet

”I sin komprimerade och skoningslösa beskrivning av våldets mekanismer, är denna dramatisering skrämmande effektiv”
Gefle Dagblad

”Arin äger den påtagligt unga torsdagspublikens uppmärksamhet från sekund ett”
”En stark text, en skicklig skådespelare, en stol och fyra strålkastare – ibland behövs det inte mer än så för att skapa minnesvärd teater.”
Jönköpings-Posten

”en berättelse så stark att den fick 90 elever att sitta knäpptysta under den timslånga monologen”
Pedagogen Östersund

“there’s no excuse for missing this fantastic, haunting tale of coming of age.”
★★★★★ FringeGuru

”This is a masterclass in art of storytelling.”
★★★★★ Broadway Baby

”leaving us uncomfortably pondering the questions it raises and wondering about the evil lurking in all of us.”
★★★★★ Threeweeks Edinburgh

“…this is a remarkable piece of storytelling
that deserves to be seen by as wide an audience as possible.”
★★★★1/2 Bouquets and Brickbrats

”It is a book, already a film but is it a stage play?[…] The answer is yes it is. 
The play brings something new to it all and the fact that it is sold out
 tells me that I am not alone in thinking that.”
Recommended Show by FringeReview

Produktionsfakta
Föreställningen spelas på svenska
Speltid: ca 75 min
Författare: Jan Guillou
Bearbeatning: Benny Haag
Skådespelare/Regi: Jesper Arin
Art design: Anna Sigurdsdotter
Förlag: Colombine

Arrangörsinformation
Spelyta: Djup 5m, Bredd 5m, Höjd 3m
Spelplats: Flexibel
Mörkläggning om möjligt
El: 2 x 10A
Byggtid/Rivtid: 2 timmar / 1 timme
Pris: Teaterförening 15 500kr
Skolföreställning 10 500kr
(andra samma dag 6500kr)
Tillkommer: Resa, Logi och Traktamente
Maxpublik för skolor: 90