Konsert till minne av Förintelsen

Torsdagen den 27 januari hölls en ceremoni i Sofia kyrkan i Jönköping till minne av Förintelsen. I konserten blandades musik som framförallt är sprungna ur judiska och romska rötter med texter som beskriver olika människors öden före, under och efter Förintelsen. 

Vittnesmålen som vi valde att använda oss av kommer från olika genrer; poesi, prosa och dramatik men med en vilja att visa hur historien hänger samman. En central tanke i urvalet var att lyfta fram hur själva Förintelselägren inte kan ses utan något före eller efter utan att det som tilläts ske uppstod ur en kontext som vi är färgade av än i vår egen samtid. Vi vill förmedla vilka oerhörda effekter den människosyn som tilläts växa sig stark under 1930 och 40-talet fick på de personliga planet för de utsatta och deras efterlevande men även för vårt samhälle i stort än idag.

Risken med en sådan här minnesceremoni kan bli att vi förminskar eller förbiser vissa grupper eller att vi använder det som skedde som en väg bort från våra egna samtidsproblem. Vi kan också hänfalla till att det hände ”då” och att det utfördes av ”dem”. I den här konserten har vi försökt förmedla tankar och känslor som formulerats av människor som drabbats av en oerhört grym regims styre samtidigt som det var vårt mål att vända blicken mot oss själva för att vi som individer ska ta vårt ansvar för att forma ett inkluderande och humanistiskt samhälle här och nu.

Medverkande:
Nina Åkerblom Nielsen (Piano och Sång)
Erik Ottosson (Bas)
Julia Sandwall (Fiol och Viola)
Ebba Sandwall (Sång)
Jesper Arin (Recitation)

Porträttbild Jesper Arin av Magnus Aronsson

Oh att höra sin egen röst! Det tar alltid en stund att vänja sig men efter avslutad fortbildning i radiodramatik är jag åtminstone lite bekvämare att ta in de egna ljudvågarna. 

Kursinnehållet har känts svårt och lite skrämmande ibland men i slutändan varit väldigt givande. Att få prova på medier som man inte rör sig i dagligen tror jag ger väldigt mycket även till det som man redan har en djupare kunskap inom och där man av den anledningen därför känner sig någorlunda trygg. 

Det har varit kul att få en annan känsla för ljud, en större inblick i hur saker låter och hur ens egen röst förändras beroende på position och rörelsemönster. Detta är något jag också hoppas kunna använda och inkorporera mer på teaterscenen som skådespelare för att att kunna nå djupare i karaktären och situationen. Förhoppningen och tron är att detta också kommer att gynna de projekt jag regisserar genom en större kunskap i att bygga rum med ljud.

Men även om radiomediet använder sig av ljudeffekter för att skapa både rum och atmosfär så är det väldigt avskalat. Detta blir ytterst tydligt när man slår an på fel ord eller förstärker fraser utan att mena något med det. Falskheten i tilltalet är obönhörligt klart vilket är en stor tillgång i en läroprocess. När man väl accepterat att det inte är ett slutresultat man är ute efter utan att misslyckandet är en del i utbildning så är det i alla fall lite lättare att acceptera ljudet av sin egen röst.

Soundcloud ligger ett smakprov från kursen där jag arbetade på en monolog ur den skotska pjäsen Pondlife McGurk.

Kurs i radiodramatik

Kollegor och lärare i Radiodramatik på Sveriges Radio, Stockholm.

Jesper Arin / Photo: Magnus Aronsson

En stor fördel med Teateralliansen är alla de fortbildningar de anordnar för oss som är anställda och även andra intresserade skådespelare. Första veckan av kursen i radiodramatik har varit väldigt givande. Det känns som en lyx att få möjligheten att vara på plats i en riktig studio i Radiohuset och arbeta med både regissör och ljudtekniker i två veckor.
Vi har jobbat med befintliga radiodramer de här dagarna vilket har varit lärorikt ur flera aspekter; dels är det kul att få arbeta med texter och direkt höra resultatet blir men också att jämföra med hur det lät när originalen sändes. Det är intressant att höra hur stor skillnad det blir i rumskänslan beroende på var man befinner sig i relation till de andra skådespelarna och mikrofonen men även vilken förändring i rösten det blir beroende på kroppens placering och rörelse.
Det har varit givande inte bara för att höra hur det tar sig ut i radiomediet men även som en påminnelse att lyfta med i arbetet på scenen. Kommande vecka tänkte jag därför arbeta med en text ur en monolog jag ska göra till våren för att se vilket uttryck det får bakom en mikrofon.

Kurs i radiodrama

Porträttbild Jesper Arin av Magnus Aronsson

En längre intervju med mig och min bror Christian Arin som driver TEATERi , en fri teatergrupp som turnerar i hela landet och även utomlands. TEATERi spelar för alla åldrar, nästa års repertoar innehåller bland annat Midnattståget till Marrakech, Ankomsten och BULL.

Framsida till tidningen Amos, klicka på bild för hela artikeln.