Konsert till minne av Förintelsen
Torsdagen den 27 januari hölls en ceremoni i Sofia kyrkan i Jönköping till minne av Förintelsen. I konserten blandades musik som framförallt är sprungna ur judiska och romska rötter med texter som beskriver olika människors öden före, under och efter Förintelsen.
Vittnesmålen som vi valde att använda oss av kommer från olika genrer; poesi, prosa och dramatik men med en vilja att visa hur historien hänger samman. En central tanke i urvalet var att lyfta fram hur själva Förintelselägren inte kan ses utan något före eller efter utan att det som tilläts ske uppstod ur en kontext som vi är färgade av än i vår egen samtid. Vi vill förmedla vilka oerhörda effekter den människosyn som tilläts växa sig stark under 1930 och 40-talet fick på de personliga planet för de utsatta och deras efterlevande men även för vårt samhälle i stort än idag.
Risken med en sådan här minnesceremoni kan bli att vi förminskar eller förbiser vissa grupper eller att vi använder det som skedde som en väg bort från våra egna samtidsproblem. Vi kan också hänfalla till att det hände ”då” och att det utfördes av ”dem”. I den här konserten har vi försökt förmedla tankar och känslor som formulerats av människor som drabbats av en oerhört grym regims styre samtidigt som det var vårt mål att vända blicken mot oss själva för att vi som individer ska ta vårt ansvar för att forma ett inkluderande och humanistiskt samhälle här och nu.
Medverkande:
Nina Åkerblom Nielsen (Piano och Sång)
Erik Ottosson (Bas)
Julia Sandwall (Fiol och Viola)
Ebba Sandwall (Sång)
Jesper Arin (Recitation)
På engelsk mark
Efter en lång resa kom vi till slut fram till Manchester. Staden har verkligen en intressant arkitektur och mycket spännande kvarter att gå runt i, allt från nybyggda områden runt The Lowery till vackra klassiska red-brickhus.
Det närmast fiktionsartade biblioteket byggt till John Rylands minne är värt ett besök. Känslan som faller över en när man går runt där är att vilja sätta sig med en uppsjö Harry Potter, Narnia eller Sagan om ringen böcker tillsammans med en kopp te och bara försvinna in i berättelsernas värld.
Konstmuseet mitt inne centrum vid St Peters Square var också givande framförallt att se Martin Parrs fotografier över Manchester och dess blandade befolkning under flera decennier. Det gav en bredare bild över staden och även tiden som gått.
Nu har vi också hunnit med York med ett imponerade järnvägsmuseum, pittoresk stadskärna med romerska anor och en storslagen katedral. Där det i tornet blev dags för en liten turistdans.
GOTT NYTT ÅR!
Vi ser fram emot nya möten med vår publik 2019! I slutet av januari är vi med på Stjärnkalaset i Stockholm där vi spelar Ondskan på Studio Lederman och i början av februari så är vi på två utbudsdagar för Riksteatern med Beethoven i Stalingrad, först i Västerås den 2 februari för att dagen efter åka till Kalmar. Vi hoppas på långa turnéer nästa år för både produktionerna samtidigt som vi ser fram emot vår nya föreställning Pondlife McGurk.
Men till att börja med önskar ARIN Teaterproduktion ett Gott Nytt År!
Den yttre rösten
Oh att höra sin egen röst! Det tar alltid en stund att vänja sig men efter avslutad fortbildning i radiodramatik är jag åtminstone lite bekvämare att ta in de egna ljudvågarna.
Kursinnehållet har känts svårt och lite skrämmande ibland men i slutändan varit väldigt givande. Att få prova på medier som man inte rör sig i dagligen tror jag ger väldigt mycket även till det som man redan har en djupare kunskap inom och där man av den anledningen därför känner sig någorlunda trygg.
Det har varit kul att få en annan känsla för ljud, en större inblick i hur saker låter och hur ens egen röst förändras beroende på position och rörelsemönster. Detta är något jag också hoppas kunna använda och inkorporera mer på teaterscenen som skådespelare för att att kunna nå djupare i karaktären och situationen. Förhoppningen och tron är att detta också kommer att gynna de projekt jag regisserar genom en större kunskap i att bygga rum med ljud.
Men även om radiomediet använder sig av ljudeffekter för att skapa både rum och atmosfär så är det väldigt avskalat. Detta blir ytterst tydligt när man slår an på fel ord eller förstärker fraser utan att mena något med det. Falskheten i tilltalet är obönhörligt klart vilket är en stor tillgång i en läroprocess. När man väl accepterat att det inte är ett slutresultat man är ute efter utan att misslyckandet är en del i utbildning så är det i alla fall lite lättare att acceptera ljudet av sin egen röst.
På Soundcloud ligger ett smakprov från kursen där jag arbetade på en monolog ur den skotska pjäsen Pondlife McGurk.
Kollegor och lärare i Radiodramatik på Sveriges Radio, Stockholm.