Konsert till minne av Förintelsen

Torsdagen den 27 januari hölls en ceremoni i Sofia kyrkan i Jönköping till minne av Förintelsen. I konserten blandades musik som framförallt är sprungna ur judiska och romska rötter med texter som beskriver olika människors öden före, under och efter Förintelsen. 

Vittnesmålen som vi valde att använda oss av kommer från olika genrer; poesi, prosa och dramatik men med en vilja att visa hur historien hänger samman. En central tanke i urvalet var att lyfta fram hur själva Förintelselägren inte kan ses utan något före eller efter utan att det som tilläts ske uppstod ur en kontext som vi är färgade av än i vår egen samtid. Vi vill förmedla vilka oerhörda effekter den människosyn som tilläts växa sig stark under 1930 och 40-talet fick på de personliga planet för de utsatta och deras efterlevande men även för vårt samhälle i stort än idag.

Risken med en sådan här minnesceremoni kan bli att vi förminskar eller förbiser vissa grupper eller att vi använder det som skedde som en väg bort från våra egna samtidsproblem. Vi kan också hänfalla till att det hände ”då” och att det utfördes av ”dem”. I den här konserten har vi försökt förmedla tankar och känslor som formulerats av människor som drabbats av en oerhört grym regims styre samtidigt som det var vårt mål att vända blicken mot oss själva för att vi som individer ska ta vårt ansvar för att forma ett inkluderande och humanistiskt samhälle här och nu.

Medverkande:
Nina Åkerblom Nielsen (Piano och Sång)
Erik Ottosson (Bas)
Julia Sandwall (Fiol och Viola)
Ebba Sandwall (Sång)
Jesper Arin (Recitation)

Workshop i Uta Hagens teknik

Efter några dagar i Helsingborg med insupande av föreställningar och seminarier som åskådare var det igår dags att själv förmedla idéer till åhörare. Denna gång på Per Brahegymnasiet i Jönköping och en workshop i skådespelarteknik baserad på Uta Hagens metod. Hennes metod eller teknik används världen runt men som har sitt epicentrum på HB Studio i New York. Jag utbildade mig själv där under -90 talet då jag hade förmånen att få studera för bland annat Austin Pendleton, en av New Yorks mest framträdande teaterprofiler som även är verksam på film och tv.

Det är en utmattning men framförallt väldigt roligt att få möjligheten att vidareförmedla de tankar och metoder som betyder mycket för mitt eget konstnärliga uttryck. Min utgångspunkt är visserligen att använda det som fungerar för mig själv i varje given kontext snarare än att hålla mig strikt till en ”metod” men samtidigt är det skönt att ha en fast grund att utgå ifrån. Hagens teknik och inte minst övningar är på ett sätt väldigt enkla och avskalade men ger möjlighet till att kombinera på många olika vis. De går också att använda igen och igen utan att man någonsin blir färdiga med dem. Det går alltid att fördjupa sig vilket är spännande. Fördelen med att få möjligheten att använda dem i undervisning är ju att man också måste spetsa till sina egna teorier och ifrågasätta sin egen kunskap något som förhoppningsvis kommer till gagn vid nästa föreställning.

Sedan visade sig Jönköping från sin allra vackraste sida!

På väg till workshop på PB Gymnasiet i Jönköping.

Jesper Arin. Photo: Magnus Aronsson

På resa mot Bibu


Äntligen på väg mot Helsingborg och teaterfestivalen. Ska bli spännande att se pjäser framförallt riktade mot barn och ungdomar i några dagar samt besöka ett antal seminarier/workshops.

Sol, konst och kaffe

Sitter på terassen på Moderna museet och går igenom den nya hemsidan ytterligare en gång. Tanken är att det ska vara den sista men med all säkerheten kommer jag fortsätta göra förändringar. Inte helt olikt en föreställning på det sättet som även efter premiären justeras lite här och lite där. Men med en underbar utsikt, bra fika och härlig sommarvärme så kan man inte klaga på förutsättningarna i alla fall

Moderna Museet, Stockholm